۱۳۹۲ اردیبهشت ۴, چهارشنبه

قسمتی از کتاب " یک مرد " نوشته اوریانا فالاچی



" گول كسانی رو كه با وعده و وعيد و زهر چشم گرفتن بهتون حكومت مي كنند، نخوريد!
انقلابیون فقط ميخواهند يک ارباب تازه را به جاي ارباب قبلي بنشونند! تو رو خدا گوسفند نباشيد! زير سايه ي عذر و بهونه و گناه كسان ديگه نريد، بجنگيد! با مغزهاتون دليل بياريد! يادتون باشه هركسي واسه خودش يک انسان آزاده! يک انسان بدرد بخور كه صاحب زندگی خودشه ! از من خودتون دفاع كنيد! ريشه هاي آزادي همون جا است! يادتون باشه آزادي قبل از اينكه يک حق باشه، وظيفه است...." 

اینها قسمتی از کتاب " یک مرد " نوشته " اوریانا فالاچی " است. داستانی واقعی از زندگی " آلساندرو پاناگولیس" انقلابی بزرگ یونان، که دست به ترور ناموفق دیکتاتور یونان " پاپا دوپلس " زد ولی دستگیر شد. در زندان بزیر شکنجه های وحشتناک رفت و همه را تحمل کرد. او در زندان شعرهایش را روی دیوار سلول یا کاغذ های کوچک اغلب با خون خود می نوشت. بسیاری از اشعار زندان او باقی مانده است.

پاناگولیس شاعر و سیاستمدار یونانی در سالهای 1967 - 1974 با دیکتاتوری در یونان مبارزه میکرد. در 13 اوت سال 1968 با تلاش برای ترور رئیس جمهور یونان نامش بر سر زبانها افتاد. او با دفاعیه ای آتشین در دادگاه نظامی توجه جهانیان را به خود جلب میکند. بعد از تعویض حکومت در یونان عضو پارلمان شد ولی مدتی بعد به خاطر اختلافات با حزبی که او بعد از انقلاب دبیر کل آن شده بود، از سمت های خود استعفا داد. بعد از این اختلافات، حزب به او تهمت همکاری با حکومت نظامی را زد که پاناگولس تا آخر عمر در برابر این تهمت ها ایستاد و آنرا رد کرد. او بخاطر مبارزه ای که برای روشنگری می کرد از سوی حزب زیر ضرب رفت. عاقبت در 1 می سال 1976 در حالی که 36 سال بیشتر نداشت در یک حادثه رانندگی مشکوک کشته شد. پاناگولس سندهای محرمانه ای در مورد شکل گرفتن یک دیکتاتوری جدید در یونان را در اختیار داشت که توطئه ترور او را محتمل میکند. اوریانا فالاچی سه سال در کنار او زندگی کرد تا توانست رمان "یک مرد" را بنویسد. 
 
تنها بعد از مرگش بود که در سال 1996 از تمبر یادبود او در یونان پرده برداری شد. 
 
اوریانا فالاچی نوشت : 
اونها تازه حرفات رو شنيدن، اما تو مرده بودي .....

 عاطفه اقبال -

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر