۱۳۹۸ شهریور ۱۷, یکشنبه

معرفی کتاب گذر از آتش نوشته ایرج قهرمانلو

کتاب گذر از آتش نوشته ایرج قهرمانلو را که از دوستی قرض گرفته بودم، چند روزه تمام کردم. - ۳۵۶ صفحه - از زمانی که این کتاب را دستم گرفتم دیگر زمین گذاشتن آن سخت بود. در کیفم گذاشتم و در هر فرصتی بیرون کشیدم و داستان را دنبال کردم. از آن خاطراتی است که خواننده را بدنبال خود می کشد. برای من از دو جهت این خاطرات ارزش داشت. یک شرایط زمان شاه بخصوص در دهه پنجاه و شکنجه های وحشتناکی که در زندانها حتی برای کسانی که مسلحانه نجنگیده بودند، اجرا می شد. و دوم شرح آنچه در سازمان مجاهدین تازه تاسیس شده در آنزمان می گذشت. دیدن چهره عادی کسانی که برای ما اسطوره و غیرقابل دسترس شده بودند. ضمن اینکه در این کتاب می توان با چهره واقعی رضا شاه و قشون او در ظلم های بسیار بخصوص به عشایر، لرها و کردها آشنا شد. اینگونه کتابها را از آن جهت دوست دارم که تاریخ زنده است. از زبان شاهد عینی بیان می شود. آنچه که ایرج از زبان مادر بزرگ در چگونگی کشته شدن پدربزرگش به دست رضا شاه بیان میکند، تکان دهنده است. یا آنجا که درد و رنج پدر و مادرش در بی خبری از خود و برادرش در زندان شاه را توصیف میکند، بهتر می توان علت های سرنگونی شاه را فهمید. یا در زمان خمینی وقتی که زندانیان زمان شاه را نشان میکنند تا دوباره دستگیرشان کنند.
ایرج قهرمانلو از کسانی است که بعد از دستگیری گروه اولیه مجاهدین و فدایی ها جذب سازمان مجاهدین می شود و بعنوان یک دانشجوی پزشکی می خواهد با آنها همکاری کند. نامزدش را که او نیز دانشجوی پزشکی بوده به مجاهدین معرفی میکند. به زندان میرود و در زیر شکنجه های وحشتناک ساواک مقاومت میکند. و در مرداد سال ۵۷ آزاد می شود.
خواندن این کتاب پای مرا روی علت های مبارزه ام با رژیم شاه و رژیم خمینی و تضاد ماهوی خودم با آنها، مستحکم تر کرد. منظورم مخالفت و ضد این سیستم ها بودن است و نه شیوه های مبارزه. چون هر زمان می توان شیوه ها را بررسی کرد و آنرا به نقد کشید. همچنین در این کتاب من توانستم علت ناهمخوانی و جدا شدنم از سازمان مجاهدین را بعنوان مخالف هر دو سیستم، ریشه ای تر بررسی کنم و در واقع ریشه های مجاهدین فعلی و همچنین آنها که از دل آن بعنوان سازمان غیرمذهبی بیرون زدند و بعدها سازمان پیکار نام گرفتند، را بهتر بشناسم. کتاب ایرج قهرمانلو تجدید چاپ نشده است. من نسخه پی دی اف آنرا که در وبلاگم به اشتراک گذاشته ام، برای علاقه مندان می گذارم. کتاب دوم که ادامه خاطرات است، توسط ایرج عزیز در حال تکمیل است که امیدوارم بزودی به همراه تجدید چاپ کتاب اول، منتشر شود. ایرج قهرمانلو که اینک در آمریکا زندگی میکند حرفه اش پزشکی است. اما وقتی به نقاشی های او که از دوران کودکی شکل گرفته، می نگرم او را هنرمند و نقاشی توانا می یابم. چندی از نقاشی های او در انتهای کتاب نقش بسته است. شما را به خواندن این کتاب دعوت میکنم.
https://drive.google.com/file/d/1jTxfKB2J28rR87UZ8A_4rsmMoMwlSCWF/view



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر