۱۳۹۳ فروردین ۲۸, پنجشنبه

خالق رمان " صد سال تنهایی" درگذشت.


گابریل گارسیا مارکز در سال 2006 اعلام کرده بود که دیگر میلی به نوشتن ندارد... مردی که با تخیلاتش به قلم جان می بخشید از دو سال پیش به آرامی وارد وادی فراموشی شده بود. گابریل امروز در سن 87 سالگی از دنیا رفت. او که ساده و زیبا در انتهای رمان صد سال تنهایی نوشت :

" نسل هاي محكوم به صد سال تنهايي، فرصتي برای زندگی دوباره روي زمين نداشتند."

قسمتی از رمان " صد سال تنهایی "

سرهنگ آئورلیانو بوئندیا گفت: «تو بهتر از من می‌دانی که همه دادگاه‌های نظامی حرف مفت است. تو در حقیقت، قصاص جنایت دیگران را پس می‌دهی. چون این مرتبه، ما به هر قیمتی شده در جنگ پیروز خواهیم شد. اگر تو جای من بودی، این کار را نمی‌کردی؟»
ژنرال مونکادا از جا بلند شد تا قاب ضخیم عینکش را با پایین پیراهنش تمیز کند. گفت: «شاید، ولی آنچه مرا نگران می‌کند این نیست که تو مرا تیرباران بکنی یا نه. چون تیرباران برای امثال من در حکم مرگ طبیعی است.» عینکش را روی تخت گذاشت و ساعت و زنجیرش را باز کرد. ادامه داد: «نگرانی من از این است که می‌بینم تو با آن نفرتی که از نطامی‌ها داشتی، با آن همه مبارزه ضد آن‌ها و آن همه تفکر درباره آن‌ها، خودت عاقبت مثل آن‌ها شده‌ای. 

هیچ آرمانی در زندگی ارزش این همه سرافکندگی و خفت را ندارد... اگر به همین ترتیب پیش بروی، نه تنها مستبد‌ترین و خون آشام‌ترین دیکتاتور تاریخ ما خواهی شد، بلکه برای آسایش خیال خودت حتی اورسالا - مادر سرهنگ - را هم به اعدام محکوم خواهی کرد.»

عاطفه اقبال - 17 آوریل 2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر